WEBMAN
Scroll Down

Πώς μπορείς να κάνεις την επιχείρησή σου βιώσιμη

Ποια είναι τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσεις

  • 22 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2022
  • -

Η επιβίωση των επιχειρήσεων, ειδικά με τις οικονομικές συνθήκες που επικρατούν στις μέρες μας αποτελεί ένα στοίχημα που καλούνται να βάλουν οι επιχειρηματίες και να το κερδίσουν. Είναι γεγονός πως το 50% των νεοσύστατων επιχειρήσεων επιβιώνουν για διάστημα κάτω των 5 ετών, ενώ κάθε χρόνο στην Ευρώπη περίπου 200.000 επιχειρηματίες αντιμετωπίζουν διαδικασία αφερεγγυότητας. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι περίπου 600 επιχειρήσεις κηρύσσουν πτώχευση κάθε μέρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Μετά την οικονομική κρίση στην Ελλάδα, οι πτωχεύσεις έχουν διπλασιαστεί και το ποσοστό διαδικασιών αφερεγγυότητας αυξάνει όλο και περισσότερο, καθώς αρκετοί κλάδοι δε μπορούν να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους.

Υπάρχουν πολλοί λόγοι που μπορούν να οδηγήσουν στην αποτυχία και επομένως στην πτώχευση. Οι λόγοι αυτοί μπορούν να ενταχθούν σε δυο κατηγορίες. Η πρώτη κατηγορία αφορά προβλήματα εντός επιχείρησης (δυσλειτουργία της επιχείρησης, προβληματικό περιβάλλον, κακός προγραμματισμός, έλλειψη ελέγχου) και η δεύτερη αφορά δυσκολίες εκτός επιχείρησης (αύξηση επιτοκίων δανείων, δυσκολίες σε διάφορους κλάδους της οικονομίας, υποχωρήσεις αγοράς κ.α.)

Η βιωσιμότητα μίας επιχείρησης μετριέται από την ικανότητά της να επιτυγχάνει κερδοφόρα αποτελέσματα κατά τη διάρκεια ενός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος. Η αξιολόγηση της βιωσιμότητας εστιάζεται στην προσπάθεια απάντησης ενός βασικού ερωτήματος: πρέπει να προχωρήσουμε με την προτεινόμενη επιχειρηματική ιδέα ή όχι; Εάν η αξιολόγηση γίνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα τότε αυτό βοηθά στον έλεγχο της οικονομικής υγείας της επιχείρησης, της διάρθρωσης του κεφαλαίου της και αυξάνει τη δυνατότητα προσέλκυσης νέων επενδυτών.

Ένας πολύ σημαντικός παράγοντας για τη διατήρηση των δραστηριοτήτων και τη διασφάλιση της μελλοντικής ανάπτυξης κάθε επιχείρησης είναι η ικανότητά της να ανταποκρίνεται στους οικονομικούς στόχους που έχει θέσει, είτε αυτοί είναι βραχυπρόθεσμοι, είτε μακροπρόθεσμοι.

Μία επιχείρηση η οποία δεν καταφέρνει να ικανοποιήσει τους σκοπούς για τους οποίους δημιουργήθηκε, θα πρέπει να διακόψει τη λειτουργία της. Φυσικά, αυτή η διακοπή δεν αφορά προσωρινές δυσλειτουργίες ή δυσχέρειες, καθώς αυτές είναι και θα συνεχίζουν να είναι «κομμάτι» της επιχειρηματικότητας, αλλά στην κατάσταση που η ρευστοποιήσιμη αξία των περιουσιακών στοιχείων της επιχείρησης είναι μεγαλύτερη από την παρούσα της αξία και επομένως δεν υπάρχει πλέον λόγος ύπαρξης της επιχείρησης.

Το πιο συχνό πρόβλημα σε αυτές τις περιπτώσεις είναι η μη αναγνώριση της πραγματικής κατάστασης και η μη παραδοχή της από τους ιδιοκτήτες.

Εάν λοιπόν αντιμετωπίζεις οικονομικά προβλήματα στην επιχείρησή σου, ο καλύτερος τρόπος για να την κάνεις βιώσιμη και να αποφύγεις την πτώχευση είναι ο σωστός σχεδιασμός.

 

Για να δούμε όμως τι βήματα πρέπει να ακολουθήσεις προκειμένου να σώσεις την επιχείρησή σου:

1. Θα πρέπει ως επιχειρηματίας να δράσεις σε πρώιμο στάδιο των οικονομικών προβλημάτων της επιχείρησής σου και να ζητήσεις περίοδο προσωρινής αναστολής προκειμένου να προχωρήσεις σε αναδιάρθρωση. Όσο πιο σύντομα προβείς σε αναδιάρθρωση τόσο περισσότερες είναι οι πιθανότητες να επιβιώσει η επιχείρησή σου.

2. Επίσης, θα πρέπει να γίνει διαπραγμάτευση μεταξύ της επιχείρησής σου και των πιστωτών για ρύθμιση των υπαρχόντων χρεών και εξασφάλιση χαμηλότερου τελικού ποσού αποπληρωμής. Στις διαπραγματεύσεις θα πρέπει να τεθεί και το ζήτημα του να μην κινήσουν νομικές διαδικασίες οι πιστωτές εναντίον σου.

3. Γενικά είναι πολύ χρήσιμο για τους επιχειρηματίες να λαμβάνουν εκπαίδευση οικονομικού προγραμματισμού και οικονομικής διαχείρισης, ώστε να ανταποκρίνονται πλήρως σε κάθε πρόκληση που εμφανίζεται. Επομένως, προσπάθησε να λάβεις τέτοιου είδους εκπαίδευση γιατί πραγματικά θα είναι σωτήρια.

4. Επίσης, σημαντικό είναι να έχεις δεξιότητες οργάνωσης, διοίκησης και επικοινωνίας, στρατηγικού σχεδιασμού και μάρκετινγκ, αλλά και ικανότητα για αποτελεσματική πώληση προϊόντων, ικανότητα να αναπτύξεις ένα νέο προϊόν ή υπηρεσία και δυνατότητα να παραδώσεις τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που παρέχεις με συνέπεια και αξιοπιστία.

5. Πολύ σημαντικό ρόλο για τη βιωσιμότητα μιας επιχείρησης διαδραματίζει και η κατανόηση των χρηματοοικονομικών θεμάτων.

Σε όλα βέβαια τα παραπάνω, αυτό που τελικά πείθει και τους ίδιους τους επιχειρηματίες να προσπαθήσουν να βγάλουν την επιχείρησή τους από το αδιέξοδο, αλλά και τους δανειστές και τους προμηθευτές να αλλάξουν γνώμη και να την εμπιστευτούν, είναι να γίνει η επιχείρηση κερδοφόρα και να αυξηθούν οι πωλήσεις και τα προσδοκώμενα κέρδη (π.χ. με στόχο μια νέα αγορά ή την εισαγωγή ενός νέου προϊόντος ή υπηρεσίας).

Οι δανειστές ή προμηθευτές γνωρίζουν πως σε περίπτωση πτώχευσης μιας επιχείρησης έχουν λίγες πιθανότητες να αποκτήσουν όλες τις εγγεγραμμένες απαιτήσεις τους. Επομένως, ένα καλά σχεδιασμένο επιχειρηματικό σχέδιο, προς την κατεύθυνση αυτή, μπορεί να πείσει τους πιστωτές να διατηρήσουν την εμπιστοσύνη τους στην επιχείρησή σου και τις τράπεζες να προχωρήσουν σε νέα χρηματοδότηση προκριμένου να σωθεί.

ΠΙΣΩ
W